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2022-06-30


유럽연합의 고등교육 시스템:

에라스무스+와 볼로냐 프로세스를 통한 이원적 구조의 특징과 의미


송병준


<국문 초록>

유럽에서 고등교육정책은 국가주권 영역에 깊숙이 위치하여 회원국의 단일화된 정책과 규제에 대한 거부감으로 인해 유럽연합 차원에서의 일관된 정책 실행이 제약되는 영역이다. 그러나 유럽 대학의 경쟁력 하락에 따른 위기감 고조로 1999년 유럽연합 밖에서 주요 유럽 국가들이 대학의 국제화를 위해 학위 및 자격증 시스템에 대한 상호인증과 조화를 목적으로 한 볼로냐 프로세스를 출범하였다.

이에 자극받아 유럽연합 역시 2000년대 들어 고등교육 프로그램을 확대하고, 회원국 간 인적교류를 위한 여러 기술적 시스템을 구축하였다. 주목할 점은 유럽 46개국이 참여한 볼로냐 프로세스에는 유럽연합 27개 회원국이 모두 참여하면서 자연스럽게 양측 간 교류와 시스템 융합이 이루어지고 있다는 사실이다.

이 결과 유럽연합에서 고등교육정책의 경우 에라스무스(Erasmus)와 에라스무스 문두스(Erasmus Mundus) 등 대학의 국제화를 위한 프로그램이 확대되고 유럽학점인증시스템(ECTS) 등 인적교류를 위한 시스템이 활성화되었다. 한편으로 볼로냐 프로세스에서도 역시 학위인증과 고등교육 기관의 질적 평가를 위한 자체 시스템을 구축하거나 유럽연합의 시스템을 차용하였다. 이에 따라 유럽연합의 고등교육정책은 볼로냐 프로세스와 병존하는 구조가 형성되었다.

이에 대학의 경쟁력이 사활적 사안으로 대두되는 한국도 학문 수준이 유사한 유럽연합과의 교류협력을 확대하기 위해 양측 간 양자 사업을 논의하고, 학점과 학위인증 및 교육의 질적 평가 등 고등교육 부분에서 국제적으로 통용되는 시스템 구축이 필요하다.

주제어: 유럽연합, 에라스무스 플러스, 볼로냐 프로세스, 유럽학점인증시스템, 유럽고등교육지역


<Abstract>

Higher education policy is a policy area that is deeply located in the realm of national sovereignty, and member countries have objection to the unified policy of the European Union. Accordingly, higher education policy at the EU level was very limited. However, the Bologna Process was launched outside the European Union in 1999 to internationalize higher education due to the heightened sense of crisis caused by the decline in competitiveness of European universities. The Bologna Process aimed to establish a European Higher Education Area through mutual recognition and harmonization of degrees and certificates between European universities.

European Union was also stimulated by the launch of the Bologna Process in the 2000s, expanding its higher education program and establishing several technical systems for student and faculty exchanges across borders. Specifically, the European Union expanded the Erasmus and Erasmus Mundus programs for the internationalization of universities. At the same time, the European Union actively implemented systems for human exchange, such as the European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS).

On the other hand, Bologna Process also built its own system such as Bologna Cycle for degree certificate and qualitative evaluation of higher education. The Bologna Process also introduced the European Credit Transfer and Accumulation System, already implemented by the European Union. It is noteworthy that the Bologna Process, which consists of 46 European countries, includes all 27 European Union member states. Accordingly, the European Union's higher education policy coexists with the Bologna Process, and mutual exchange and system convergence are taking place.

In Korea, internationalization of universities is also a major issue, and in order to promote exchanges and cooperation with the European Union, which has a similar academic level, it is necessary to discuss bilateral projects between the two sides. In addition, in order for Korean universities to promote international exchanges, it is necessary to establish a system for unified grades and degree certificates and qualitative evaluation of education among universities.

Keywords: European Union, Erasmus+, Bologna Process, European Credit Transfer and Accumulation System, European Higher Education Area


원문 링크 : https://scholar.kyobobook.co.kr/article/detail/4010035180068

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2022-06-30


고등교육기관의 역량강화 및 경쟁력 지표 향상 사례 연구: 

서울대학교 재료공학부 10-10프로젝트 운영 사례를 바탕으로


김지연 · 유웅열


<국문 초록>

본 연구는 고등교육 국제화 프로그램의 일환으로 추진 중인 ‘서울대학교 재료공학부 10-10프로젝트’ 사례를 바탕으로 고등교육기관의 역량 및 경쟁력 강화와 관련한 성과를 검토하는 데 목적을 두고 있다. 서울대학교 재료공학부는 연구의 수월성, 인프라, 글로벌 우수 전문인력 확보 등 국제 경쟁력을 높이기 위해 대내외적으로 다양한 프로그램을 운영해왔다. 특히 서울대학교 재료공학부 10-10프로젝트는 다음과 같은 3대 추진 전략하에 국제 경쟁력 지표 역량을 강화하고자 노력하고 있다. 첫 번째는, 글로벌 연구 가시성 향상을 위해 국내외 우수 연사들로 구성된 시그니처 국제워크숍 개최, 연구 성과 홍보를 위한 온라인 플랫폼(홈페이지, 유튜브, 메타버스 등) 구축 및 개편을 추진하고 있다. 두 번째는, 글로벌 인력양성을 목표로 대학원생과 졸업생들의 해외 산업체 및 학술/연구기관으로의 진출 지원과 우수한 국외 박사후 연구원 등의 국내 유치를 위한 차세대 스타 펠로우십 프로그램을 운영 중에 있다. 세 번째로는 구성원들의 경험강화 교육을 위해 소프트스킬교육, 기업가정신교육 등을 추진하고 있다.

본 연구에서는 역량 강화에 관한 문헌을 바탕으로 고등교육기관의 역량 강화를 위해 필요한 핵심 3대 지표를 연구 역량, 국제화 역량, 학문공동체 참여역량으로 구분하고, 재료공학부 10-10프로젝트의 경쟁력 지표 강화의 성과를 고찰하고자 하였다. 서울대학교 재료공학부는 재료과학 분야 QS순위 향상, 재료공학부 구성원의 역량 강화, 연구 환경 개선 등의 가시적 성과를 도출한 것으로 분석되었다.

주제어: 고등교육기관의 국제화, 역량 강화, 서울대학교 재료공학부 10-10프로젝트


<Abstract>

This study is to review the capacity building of higher education institutions based on the case of the Department of Material Science and Engineering 10-10 Project at Seoul National University. The Department of Material Science and Engineering intend to reach the top ten level QS Ranking in the field of materials science. The MSE 10-10 Project provide opportunities for undergraduate and graduate students to participate in various lectures, global networking program and international experiences program. And it provide opportunities to network with fellow researchers with graduates of the Department of Material Science and Engineering. The 10-10 project provide opportunities research enviroment improvement, international exchange and networking opportunities for professors in the Department of Material Science and Engineering

In this study, based on the literature reviews on capacity building, the key indicators necessary to strengthen the capabilities of higher education institutions. It was analyzed as research capabilities, internationalization capabilities, participation capabilities in academic communities.

Keywords: Capacity building of higher education institution, Department of Material Science and Engineering 10-10 Project at Seoul National University


원문 링크 : https://scholar.kyobobook.co.kr/article/detail/4010035179943

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2022-06-30


대학생들의 수업 참여와 교육적 관계 : 갈등의 측면을 중심으로


김은아


<국문 초록>

대학 교육의 질적 수준은 여러 가지 지표에 의해 평가될 수 있으나, 무엇보다도 핵심적인 것은 대학의 교육 주체들이 양과 질의 면에서 높은 수준의 교육을 실천하고 있는가의 여부이다. 대학생들은 수업에 참여함으로써 교수와 교육적 관계를 맺고 배움의 과정을 실천해 가는 기회와 가능성을 갖는다. 그런데 대학생들은 수업 참여에 대한 태도, 규범, 가치와 관련된 특정한 문화를 형성하여 교수와 상호작용하게 되며, 그 문화가 어떠한 특징을 갖고 있는가에 따라 교육의 질적 수준과 구체적인 모습이 달라질 수 있다. 따라서 대학생들이 수업 참여에 대해 가지고 있는 생각과 느낌은 무엇인지, 수업에 참여하는 동안 어떤 활동을 중요하게 여기는지, 이러한 인식과 실천이 교육적 관계에 어떤 영향을 주는지를 살펴보는 일이 필요하다.

본 연구에서는 대학생들의 수업 참여와 교육적 관계 가운데 나타나는 특징을 살펴보기 위해 A 대학교의 교수, 조교, 학생들을 참여자로 선정하여 질적 연구를 수행하였다. 참여관찰, 심층면담, 현지자료조사의 연구 방법을 통해 수업 참여의 일상적인 활동과 맥락을 구체적으로 이해하며 관련 자료를 구성하고 분석하였다. 연구 결과는 ‘과제와 시험에 집중된 수업 참여’, ‘교수와의 일방적 소통’, ‘방해적 간섭으로 작용하는 다른 학생들의 존재’, ‘좋은 학점에 대한 관심’이라는 네 가지 주제로 정리할 수 있었다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 학생의 수업 참여 문화가 어떤 특징을 가지고 있는지 보여주는 질적 지표들을 구체화하여 대학 구성원들이 공유함으로써 자신들의 활동을 성찰해 볼 수 있도록 지원하고, 교수와 학생 간에 교육을 위한 대화에 참여할 수 있는 다양한 통로를 마련할 필요가 있음을 제안하였다. 본 연구는 학생의 수업 참여 문화를 내부자 관점에서 구체적으로 이해함으로써 더 나은 교육적 관계의 실천을 위해 필요한 변화와 조정이 무엇인지를 탐색하는 데 기여하고자 한다.

주제어: 대학생, 수업 참여, 학생 문화, 교육적 관계


<Abstract>

The quality level of university education can be evaluated by various indicators, but the most important thing is whether the university's educational subjects practice a high level of education in terms of quantity and quality. However, college students form a specific culture related to attitude, norms, and values for class participation and interact with professors, and the quality level and specific appearance of education may vary depending on the characteristics of the culture. Therefore, it is necessary to examine what thoughts and feelings college students have about participating in class, what activities they value in class, and how these perceptions and practices affect educational relations.

In this study, professors, assistants, and students of A university were selected as participants to examine the aspects of conflict among college students' participation in classes and educational relationships. Through the research methods of participation observation, in-depth interviews, and local data surveys, the daily activities and contexts of class participation were specifically understood, and related data were constructed and analyzed. Based on these research results, it was suggested that qualitative indicators showing the characteristics of student culture in class participation should be specified to support university members to share and reflect on their activities, and to provide various channels for professors and students to participate in education. This study aims to contribute to exploring the changes and adjustments necessary for the practice of better educational relationships by specifically understanding the student culture of class participation from an insider perspective.

Keywords: College Student, Class Participation, Student Culture, Educational Relation


원문 링크 : https://scholar.kyobobook.co.kr/article/detail/4010035179787

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2022-06-30




경력 전환 역량 척도 개발을 위한 탐색적 연구


윤형주


<국문 초록>

본 연구는 이직이나 전직을 희망하는 성인의 본 연구는 이직이나 전직을 희망하는 성인의 경력 전환 역량을 측정할 수 있는 척도의 개발을 목적으로 한다. 선행 연구 검토를 바탕으로 리커트 4점 척도로 구성된 문항의 내용 타당도 조사를 진행하여 40개 문항을 선별하였고, 경력 3년 이상의 수도권 사업체 재직 여성 512명을 대상으로 예비 척도에 대한 응답 자료를 수집하였다. 응답자 특성에 따른 점수 분포의 비교와 탐색적 요인 분석을 실시하여 4개 요인과 8개 하위 요인으로 구성된 경력 전환 역량 척도를 개발하였다. 요인의 명칭은 이론적 배경을 바탕으로 네트워킹, 경력 적응성, 경력 회복탄력성, 자기개발로 구성하였다. 개념적 모형에 따라서 요인들은 서로 대비되는 태도와 행동, 변화와 성장으로 각각 구별된다.

주제어: 인적자원개발, 평생교육, 프로티언 커리어, 무경계 경력, 성인 학습


<Abstract >

The purpose of this study was to develop a scale that measures the career transition competencies of adults planning to switch jobs or careers. Based on an extensive literature review and pre-existing scales, an initial pool of 122 questionnaires was created. Consequent focus group interviews with career counseling experts and potential users of the scale were conducted in order to ensure the content validity of the 40 items. An exploratory factor analysis of the item response data collected from 512 women with more than 3 years of career experience was conducted to assess whether the scale, consisting of 4 main factors and 8 sub-factors, has construct validity and reliability. The main factors were named as Networking, Adaptability, Resilience, and Learning.

Keywords: human resource development, lifelong learning, protean career, boundaryless career, adult learning


원문 링크 : https://scholar.kyobobook.co.kr/article/detail/4010035179673

숙명여자대학교 

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